![](https://f13edab42e.cbaul-cdnwnd.com/839710d0ec7690a1b03e9ed0ba5c6d1c/200000026-1c80c1df3c/illustration kopie7.jpg?ph=f13edab42e)
Waldorfská alternativa Šumperk
Otvírání studánek "rej.cz"
7. května 2008
Otvírání studánek - waldorfská pedagogika v praxi
Autor: Pavla Murínová
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Šumperk - V neděli 4. 5. odpoledne se u bývalé brány Sanatoria sešli příznivci Waldorfské pedagogiky ke své první společné akci "Otevírání studánek".
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Do Šumperka se tak po letech opět vrací trend Waldorfské pedagogiky. Co to vlastně je? Waldorfské školství představuje jeden z alternativních pedagogických směrů. Je to pedagogika postavená na celistvém přístupu k dětem a cílem je svobodně pojatá výchova, která podporuje individuální a názorové utváření duševního i duchovního života. Dospělý děti autoritativně nevede, neláme jejich rozdílné charaktery a vlohy, ale snaží se je přirozeně rozvíjet.
Zakladatelem této pedagogiky je Rudolf Steiner. V České republice již pár let fungují nejen mateřské školky, ale i základní školy a lycea, která vyučují podle waldorfského systému. Nejbližší waldorfské školy jsou v Olomouci a Jeseníku.
Nově vznikající občanské sdružení s názvem "Waldorfská alternativa" se sešlo již několikrát v těchto dnech v Šumperku. Zázemí našlo v DDM u radnice v Šumperku. Romana Večeřová, zakladatelka sdružení Waldorfská alternativa, vysvětlila zájem o vznik tohoto sdružení: „Sdružení v Šumperku zakládá několik maminek, jimž se princip waldorfského školství líbí a mají děti, které nástup do mateřské školy teprve čeká." Sdružení by rádo otevřelo v příštím školním roce jednu třídu MŠ a postupně v Šumperku založilo vlastní mateřskou školu, waldorfské centrum a jednou v budoucnu i základní školu.
Waldorfské školství upřednostňuje výuku pojímanou formou hry, diskuze či zadaných úkolů, které děti plní třeba i více dní či týdnů po sobě. I přesto, že je metodika učiva odlišná, plní waldorfská škola osnovy schválené ministerstvem školství.
Nedělní setkání ale bylo poněkud jiné. U brány se sešla pestrá skupinka rodičů s převážně nejmenšími dětmi, které byly vybaveny lopatkami, hrabičkami a kyblíčky. Kmenoví organizátoři v čele s Romanou Večeřovou pozvali pak děti na "Putování za studánkou", které doplnili básničkami, vyprávěním o studánce, o kterou se starají víly, a která potřebuje po zimě vyčistit. Děti se okamžitě se svou rolí ztotožnily a vydaly se společně s rodiči do hloubi příměstského lesa hledat studánky. Po půl hodině příjemné procházky skupinka dorazila k vybrané studánce a začali ji všichni zbavovat nečistot, spadaného listí a kamení. Pohled na prací zaujaté děti mluvil za vše.
Rodiče i dětičky byli nadšeni jak z procházky po přírodě, tak z příjemně a smysluplně stráveného dne. A když se po hodince společné práce loučili, bylo vidět, jak se těší na další brzké shledání.