Waldorfská alternativa Šumperk


Otvírání studánek "rej.cz"

7. května 2008

Otvírání studánek - waldorfská pedagogika v praxi

Autor: Pavla Murínová

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Šumperk - V neděli 4. 5. odpoledne se u bývalé brány Sanatoria sešli příznivci Waldorfské pedagogiky ke své první společné akci "Otevírání studánek".

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Do Šumperka se tak po letech opět vrací trend Waldorfské pedagogiky. Co to vlastně je? Waldorfské školství představuje jeden z alternativních pedagogických směrů.  Je to pedagogika postavená na celistvém přístupu k dětem a cílem je svobodně pojatá výchova, která podporuje individuální a názorové utváření duševního i duchovního života. Dospělý děti autoritativně nevede, neláme jejich rozdílné charaktery a vlohy, ale snaží se je přirozeně rozvíjet.

Zakladatelem této pedagogiky je Rudolf Steiner.  V České republice již pár let fungují nejen mateřské školky, ale i základní školy a lycea, která vyučují podle waldorfského systému. Nejbližší waldorfské školy jsou v Olomouci a Jeseníku.

Nově vznikající občanské sdružení s názvem "Waldorfská alternativa" se sešlo již několikrát v těchto dnech v Šumperku. Zázemí našlo v DDM u radnice v Šumperku. Romana Večeřová, zakladatelka sdružení Waldorfská alternativa, vysvětlila zájem o vznik tohoto sdružení: „Sdružení v Šumperku zakládá několik maminek, jimž se princip waldorfského školství líbí a mají děti, které nástup do mateřské školy teprve čeká." Sdružení by rádo otevřelo v příštím školním roce jednu třídu MŠ a postupně v Šumperku založilo vlastní mateřskou školu, waldorfské centrum  a jednou v budoucnu i základní školu. 

Waldorfské školství upřednostňuje výuku pojímanou formou hry, diskuze či zadaných úkolů, které děti plní třeba i více dní či týdnů po sobě. I přesto, že je metodika učiva odlišná, plní waldorfská škola osnovy schválené ministerstvem školství. 

Nedělní setkání ale bylo poněkud jiné. U brány se sešla pestrá skupinka  rodičů s převážně nejmenšími  dětmi, které byly vybaveny lopatkami, hrabičkami a kyblíčky. Kmenoví organizátoři v čele s Romanou Večeřovou pozvali pak děti na "Putování za studánkou", které doplnili básničkami, vyprávěním o studánce, o kterou se starají víly, a která potřebuje po zimě vyčistit. Děti se  okamžitě se svou rolí ztotožnily a vydaly  se společně s rodiči do hloubi příměstského lesa hledat studánky. Po půl hodině příjemné procházky skupinka dorazila k vybrané studánce a začali ji všichni zbavovat nečistot, spadaného listí a kamení. Pohled na prací zaujaté děti mluvil za vše.

Rodiče i dětičky byli nadšeni jak z procházky po přírodě, tak z příjemně a smysluplně stráveného dne. A když se po hodince společné práce loučili, bylo vidět, jak se těší na další brzké shledání.